7Dingen – Master
Van start

Je staat aan het begin van een cursus die je in 7 stappen vertrouwd zal maken met de populairste web 2.0 sites. Je zal heel veel leren en dat doe je niet alleen zelfstandig, maar ook door te praten en te communiceren met je medecursisten en met je coach van de bibliotheek. Maar waar gaat dat web 2.0 nou over?

Je hebt vast wel eens gehoord van de term “web 2.0”. De term suggereert dat het een nieuwe en verbeterde versie is van het internet en dat is het eigenlijk ook wel. In het kort komt het er op neer dat het internet “sociaal” is geworden en meer draait om de communicatie tussen mensen. We spreken daarom ook wel over het “sociale web”. Je hebt vast wel eens een site bezocht die gebruik maakt van het web 2.0-principe. Denk maar eens aan een website van een krant waar je commentaar op het nieuws kunt geven. Aan Picasa waar je jouw foto’s kunt plaatsen, YouTube waar je video’s kunt bekijken en plaatsen en Marktplaats waar je jouw tweedehands spullen kunt verkopen.

Van web 1.0 naar web 2.0
Het internet zoals je dat nu kent, bestaat nog niet eens zo heel erg lang. De eerste communicatie tussen computers vond plaats in 1969. Pas in 1993 werden er webpagina’s gemaakt met tekst en foto’s. Het was allemaal erg primitief en kostbaar om een website te bouwen. Alleen bedrijven met geld en personen met technische kennis waren in staat om een website te maken. Men maakte informatieve pagina’s, vaak niet meer dan digitale folders. Communicatie verliep via e-mail en eventueel via chat, dat was het wel in grote lijnen. De gewone internetgebruiker kon de informatie op het internet alleen raadplegen.

De gebruiker aan het woord
Met de komst van web 2.0 begin deze eeuw, werd het voor de internetgebruiker steeds makkelijker om zelf zijn eigen informatie op het internet te zetten. Een eigen website maken is inmiddels een kwestie van een paar muisklikken. Foto’s en video’s worden met het grootste gemak toegevoegd. Er wordt op elkaar gereageerd, men verbindt zich met talloze anderen en deelt informatie met elkaar. En dat allemaal zo massaal en snel, dat veel mensen deze veranderingen ervaren als een ware revolutie. Deze interactie noemen we nou web 2.0. In zijn ultieme vorm kunnen we spreken over de democratisering van de media. De gebruiker niet alleen als ontvanger (consument), maar ook als boodschapper en nieuwsmaker (producent). Van passief naar actief gebruiker.

Klik voor een grotere versie

Klik voor een grotere versie

Deze inmiddels beroemd geworden foto’s van de bekendmaking van de nieuwe paus, toont duidelijk aan hoe snel het is gegaan met web 2.0 en het gebruik van smartphones en tablets. In 2005 was er nog een enkele telefoon en camera te zien, terwijl in 2013 het plein helder verlicht wordt door de schermpjes van telefoons, camera’s en tablets.

De hoeveelheid informatie die nu op het internet te vinden is, wordt geschat op een zettabyte, oftewel een 1 met 21 nullen. Kun je je daar een voorstelling van maken? En al die informatie wordt door mensen als jij en wij op het internet gezet, iedere dag, ieder uur, iedere minuut, iedere seconde. Hoe vind je daar jouw informatie op terug en waarom zou jij jouw informatie en foto’s daar aan willen toevoegen? Daar ga je in deze cursus over nadenken, door zelf uit te proberen en te ontdekken.

Achtergrondinformatie:
Kijk eens naar de onderstaande filmpjes.

Een korte simpele uitleg van wat web 2.0 is.

Een filmpje over de impact van web 2.0.

In een verhaal vol metaforen wordt het principe achter web 2.0, oftewel de sociale media uitgelegd in dit leerzame filmpje.

Op 7 april 2008 zond de VPRO de documentaire “Wiki’s waarheid” uit. Aan het woord komen bekende Web 2.0 pioniers als Tim O’ Reilly, Andrew Keen en Jimmy Wales. Het programma geeft een goed beeld van wat de stormachtige ontwikkelingen op het web voor gevolgen heeft voor een maatschappij waarin iedereen informatie aan het web kan toevoegen en veranderen. De uitzending is op de website van Tegenlicht nog te bekijken.

Zo en nu aan de slag met ding 1!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *