7Dingen – Master
Ding 6. Twitter

Je hebt vast wel eens het woord ‘Twitter’ voorbij zien komen. Op het journaal, in de krant, tijdschriften het gonst er van. Politici twitteren, Kees Jansma doet het, Wim de Bie gebruikt het en Barack Obama heeft het ingezet tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Zelfs bij de Nederlandse verkiezingen werd er door politici en kiezers veel getwitterd, er werd zelfs een heus Twitterdebat georganiseerd. Maar wat is nou Twitter, is het moeilijk en kan jij het ook? Ben je nieuwsgierig en heb je zin om het ook eens te proberen? In dit ding gaan we er uitgebreid kennis mee maken.

“Hoe gaat het?” en “Wat ben je aan het doen?”, hoe vaak vragen we dat elkaar? Mensen zijn geïnteresseerd in elkaar. Met Twitter is het mogelijk om elkaar op de hoogte te houden van elkaars bezigheden, interesses, vragen, vondsten, noem maar op. Door middel van korte teksten vertel je de mensen die jouw berichten volgen waar je mee bezig bent. Dat kan heel klein zijn “Ik sta op de trein te wachten, want er is vertraging”, maar het kan ook heel praktisch zijn. “Wie wil er met mij mee naar het concert van Marco Borsato?”. Een bericht mag maximaal 140 karakters (tekens en spaties) bevatten.

Wereldnieuws wordt vaak het eerste bekend doordat mensen er over Twitteren. Beroemd zijn de vliegramp bij Schiphol, of de schietpartij in Alphen, waar ooggetuigen direct over Twitterden. Of de dood van Michael Jackson. Nog voordat de grote nieuwszenders het bericht konden uitzenden, waren velen door Twitter al op de hoogte van zijn overlijden. Voor journalisten is het één van de belangrijkste nieuwsbronnen, maar het jaagt journalisten ook op.

Hoe gaat dat in zijn werk?
Twitteren houdt het midden tussen chatten, SMS en bloggen en wordt ook wel ‘microbloggen’ genoemd. Twitteren kun je doen via de computer en via de telefoon. Als je een Twitteraccount hebt dan log je in bij Twitter. Daar zie je een tekstvak waarin je een bericht van maximaal 140 karakters kunt intikken. Klik vervolgens op de knop “Tweeten” en jouw bericht wordt de wereld ingestuurd.
Mensen die het interessant vinden wat je te melden hebt kunnen je volgen, we noemen hen “Volgers” of in het Engels “Followers“. Zij krijgen jouw bericht te zien.
Jij kunt ook mensen volgen. Je krijgt dan de berichten die de anderen sturen te zien. Je abonneert je als het ware op de berichten van een andere Twitteraar. Je ontvangt de berichten van de Twitteraars in de zogenaamde “timeline” (tijdlijn). Afhankelijk van het aantal personen, nieuwsdiensten of organisaties die je volgt, stromen de “updates” (berichten) over het scherm.
Als Twitteraar bepaal je zelf of je berichten openbaar zijn voor al je volgers, of dat je je alleen richt tot één of enkele van je contacten via een “Direct Message“.

Een groot deel van het succes van Twitter is te danken aan de mogelijkheid om het te gebruiken vanaf de mobiele telefoon, wat zorgt voor een zeer snelle berichtgeving. Maar ook de Twitter website wordt veel gebruikt, evenals een programma’s als TweetDeck.
Wil of heb je geen account, dan kun je uitgebreid zoeken in Twitter’s eigen zoekmachine, de eerste zoekmachine die zich richt op het ‘real time web’, oftewel je vindt berichten die net zijn verstuurd.

Waarom zou je meedoen?
Mensen volgen elkaar om verschillende redenen. Omdat ze familie of vrienden zijn en geïnteresseerd zijn in wat jij meemaakt. Omdat mensen dezelfde hobby’s of interesses hebben en het interessant vinden wat jij daarover schrijft. Omdat mensen in dezelfde woonplaats wonen en graag willen weten wat plaatsgenoten beleven. Omdat je benieuwd bent in wat die bekende Nederlander allemaal te melden heeft. Of omdat je op een makkelijke manier wilt communiceren met bijvoorbeeld een lokale politicus.

 

Voordelen van Twitter
– Je komt op nieuwe ideeën, omdat mensen elkaar tips en suggesties geven.
– Je breidt jouw netwerk van vrienden en lotgenoten uit.
– Het werkt razendsnel.
– Je kunt het inzetten voor heel praktische zaken.
– Je krijgt snel antwoord op vragen.
– Je blijft op de hoogte van de belevenissen van anderen en het nieuws.
– je kunt meepraten en makkelijk in contact komen met mensen die u normaal niet zo snel zou spreken.
Marie-José Klaver schreef over de redenen waarom mensen Twitteren in de NRC. Lees het artikel

Maar Twitter kent ook nadelen:
– Je moet eerst een groep volgers krijgen. En het kan best lastig zijn de juiste volgers te vinden. Je zult daartoe regelmatig (liefst meer dan dagelijks) interessante Tweets plaatsen.
– Je bericht verdwijnt snel naar de achtergrond bij mensen die veel Twitteraars volgen
– Twitter is een hulpmiddel en geen doel op zich. Twitter omdat het iets toevoegt en niet omdat het nou eenmaal “hip” is.
– Pas op wat je Twittert. Is de informatie gevoelig of is het bijvoorbeeld een bedrijfsgeheimen? Menig zorgvuldig geplande promotiecampagne is al om zeep geholpen door een medewerker die het “geheim” al verklapt had via Twitter.
– Er wordt door veel mensen (voor jou) zeer nutteloze zaken gemeld. Wil je dat soort mensen blijven volgen?
– Nuance aanbrengen is lastig in 140 karakters.
– Je imago kan geschaad worden door ‘foute’ of ongenuanceerde quotes.

Maar ik heb toch niets interessants te melden?
“Ik heb helemaal geen zin om te vertellen waar ik mee bezig ben”. “Ik heb toch niets interessants te melden”. Het zijn veel gehoorde opmerkingen als het over Twitter gaat. Maar toch kan Twitter leuk zijn. Twitter verlangt niet van jou dat je zelf dingen gaat zeggen, zelf gaat twitteren. Twitter kan juist heel interessant zijn, door gewoon de juiste mensen te vinden om te volgen, en te lezen wat zij zeggen. Soms ontdek je interessant nieuws, doordat één van de mensen die je volgt een boodschap van een ander doorstuurt. We noemen dat “retweeten”. Je kunt vervolgens de naam van die persoon aanklikken en zijn of haar profiel bekijken. Is het interessant wat je leest, dan kun je die andere persoon gaan volgen. Vind je dat deze persoon te weinig interessante berichten verstuurt dan kun je hem of haar ook weer uit jouw lijstje schrappen.

Er zijn behoorlijk veel bekende Nederlanders, politici, sportlui die Twitter gebruiken om hun nieuwtjes te verspreiden. Het is een geweldige manier om in contact te komen met mensen die je normaal net zo gauw zal ontmoeten. Hieronder een paar bekende Twitteraars met hun Twitternaam.
Maxime Verhagen = @maximeverhagen
Femke Halsema = @femkehalsema
Frits Wester = @fritswester
Barack Obama = @barackobama
Wim de Bie = @wimdebie
Oprah Winfrey = @Oprah

Bekende Nederlanders kun je vinden via de site bnerslive.nl
Buitenlandse beroemdheden staan verzameld op twitaholic.com

Voor met name bekende mensen heeft Twittergebruik ook zijn vervelende kanten. Heel wat van hen hebben al eens een ongelukkig bericht de wereld in gestuurd en daar de gevolgen van moeten ondervinden. Paul de Leeuw werd al eens gedreigd met een rechtszaak door een ongelukkige grap tijdens het huwelijk van de Zweedse kroonprinses. Songfestivalpresentator Cornald Maas werd door de Tros ontslagen toen hij deelneemster Sieneke vergeleek met de PVV en Joran van der Sloot als twijfelachtige voorbeelden van Nederlandse exportproducten.

Aan de slag
Als je tijdens 7Dingen actief met Twitter aan de slag wilt gaan, dan zijn dit de eerste stappen. Zie voor een stap-voor-stap handleiding de instructie op de website 20dingen.nl.
1. Maak een account op de Twitter aanmeldpagina
2. Vul je Twitter-profiel in, geef daarbij alleen die informatie over jezelf prijs waarvan je zeker weet dat je het met de hele wereld wil delen
3. Wanneer je bent ingelogd, zie je een tekstvak verschijnen met plaats voor 140 tekens: typ daarin wat je nu aan het doen bent of te melden hebt. Je ‘status’ staat nu online op http://www.twitter.com/jouwgebruikersnaam. Je kunt je status zo vaak updaten als je zelf wilt. Nadat je je bericht hebt verzonden is het direct leesbaar voor de mensen die jou volgen.
4. Ga op zoek naar bedrijven of organisaties via ‘Find people‘ binnen Twitter. Met Google zoek je eenvoudig op naam in combinatie met het woord twitter. Op de pagina van de betreffende Twitteraar vind je de ‘Follow’ knop, waarna je de Tweets van die ander ontvangt, zonder dat zij daar overigens toestemming voor hoeven geven. Wil je niet dat een bepaalde persoon jou volgt, dan kan je die gewoon “blocken” (blokkeren)
5. Iemand die jij gaat volgen is mogelijk ook in jou geïnteresseerd en zal zich in dat geval abonneren op jouw berichten

Bij het schrijven en lezen van Tweets kom je enkele symbolen tegen die de volgende betekenis hebben:
– Direct Message, een bericht direct gericht aan één persoon.
– @gebruikersnaam + bericht : leesbaar voor iedereen, maar wordt bij de geadresseerde opgeslagen bij ‘Replies.
– RT : een ReTweet is een eerder geplaatste Tweet die is doorgestuurd. Hier treedt het olievlekprincipe in werking, omdat hiermee een bericht buiten je eigen kring van volgers kan raken.
– # : een hashtag wordt door Twitteraars gebruikt om berichten over een onderwerp of berichten vanaf een evenement, bij elkaar te krijgen. #7dingen kan door iedereen gebruikt worden als het over deze cursus gaat.

Voor meer termen en uitleg daarover kijk op 20dingen.nl.

Achtergrondinformatie
Wat is Twitter, hoe werkt Twitter / Twitterinfo.nl
Het draait om het individu / Heleen van Lier in De Volkskrant van 21 april 2009
– Gratis Twitterhandleiding “Aan de slag met Twitter” van Paulus Veltman

Ontdekoefening
1. Maak dus – als je dat wilt – een eigen account, volg de aanwijzingen en begin te Twitteren!
2. Zoek op Twitter naar een lokale politicus, de bibliotheek, een bekende plaatsgenoot en ga die volgen.
3. Wil je liever wat rondkijken, bekijk dan de mogelijkheden van TwitterSearch.
4. Schrijf weer een bericht op je weblog over je ervaringen, nadat je enkele dagen met Twitter bezig bent geweest.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *