7Dingen – Master
Ding 5. Sociale netwerken

De wereld telt 7 miljard inwoners en daarvan zijn er ruim 1 miljard lid van de populaire sociale netwerksite Facebook. Nederland telt ruim 16,5 miljoen inwoners en bijna 8 miljoen zijn lid van Facebook, 4 miljoen van LinkedIn en Google+ telt in nederland 2 miljoen gebruikers. Dat zijn indrukwekkende aantallen. Waarom maken zoveel mensen gebruik van sociale netwerksites, wat is er zo leuk aan en waarom zou jij daar nou iets mee moeten? Daar zullen we in dit deel antwoord op geven.

 

 

Sociale netwerken
Mensen zijn sociale wezens die behoefte hebben aan contact met anderen. We spreken met de buren, met familie, vrienden, in de buurt of ver weg. We hebben behoefte om gelijkgestemden te treffen en met hen van gedachte te wisselen over gezamenlijke zaken die ons bezig houden. Zolang de mensheid bestaat doen we dit en door de komst van moderne technieken als de auto, de telefoon en het internet zijn we in staat om onze kring van vrienden steeds verder uit te breiden.

In de jaren 90 kwamen de eerste sites die mensen in staat stelden hun netwerk in stand te houden en uit te breiden via het internet. Sites als Friendster en Orkut werden profielsites genoemd en draaiden helemaal om “JOU”. Het werd een plek waar mensen zichzelf konden “etaleren” door middel van een profiel. Ze vertelden wie ze waren en wat hun interesses waren. Anderen konden “vriend” worden en zo werden zij virtueel met elkaar verbonden. Gebruikers kregen alle nieuwtjes, foto’s en video’s die de ander op zijn profiel plaatste te zien en bleven zo op de hoogte van het wel en wee van de anderen in hun netwerk. En hoe meer vrienden men had, hoe beter ze gebruik konden maken van wat anderen met elkaar wilden delen.


In dit filmpje wordt duidelijk het principe van een sociaal netwerk uitgelegd.

Aanvulling geen vervanging
Laten we eerst een hardnekkige misvatting uit de wereld helpen. Sociale netwerken vervangen jouw persoonlijke contacten niet. Er is niets mis met een gezellig avondje kletsen onder het genot van een glas wijn. Graag zelfs! Het gebruik van een sociaal netwerk is een extra middel om van elkaars doen en laten op de hoogte te blijven. Een sociaal netwerk verkleint afstanden, waardoor je ook met de vrienden uit het buitenland contact kunt onderhouden. Het werkt enorm snel, want wat je nu op jouw pagina publiceert, kunnen jouw vrienden meteen lezen. Je kunt één op één berichten sturen, maar jouw berichten kan je ook naar al jouw Facebookvrienden sturen.

Een leuk voorbeeld is dit verhaal van twee zussen. Ze woonden vlakbij en kwamen af en toe bij elkaar op de koffie en zagen elkaar op feestjes. De dagelijkse dingen eigenlijk. Één van de zussen verhuisde naar Afrika. Daar aangekomen publiceerde ze met grote regelmaat haar belevenissen, foto’s en video’s op haar Facebookpagina. Haar zus was daardoor prima op de hoogte van wat haar zus beleefde. Ze kon direct reageren op de berichten van haar zus en had daardoor vaker contact dan toen ze nog in de buurt woonde. En niet alleen de zus leefde mee, maar ook alle andere mensen waarmee de zus bevriend was op Facebook.

Kort de belangrijkste voordelen op een rij
– Blijf snel op de hoogte van nieuws van vrienden en familie.
– Vind vrienden terug die je jaren geleden uit het oog bent verloren.
– Blijf op de hoogte van vaknieuws.
– Gebruik jouw netwerk bij het zoeken naar werk of andere zaken.
– Laat jezelf en jouw expertise zien.
– Zoek informatie.
– Deel foto’s.
– Organiseer een evenement.
– Gewoon voor de lol, omdat het leuk is.

En de nadelen? Die zijn er natuurlijk ook
– Privacy. Denk goed na over wat je op je profiel zet. Wat wil je kwijt aan wie. Sites als Facebook bieden je veel opties om jouw privacy te waarborgen, maar ze zijn soms wat lastig te doorgronden. Jij bent nadrukkelijk aan zet!
– Wat je zegt ben jezelf. Denk na over wat je over anderen zegt of wat je in je bericht zet. Ben je gefrustreerd of kwaad, denk dan goed na over wat je daarover op Facebook zet. Facebook maakt al jouw oude berichten terugvindbaar, ook hetgeen je over je “jeugdzondes” hebt geschreven. Werkgevers zoeken altijd op internet wat er over je te vinden is en zien dus ook jouw – oude – berichten.
– Denk na over wie je toevoegt als vriend. Wat zijn jouw criteria? Soms krijg je verzoeken van mensen die je al jaren niet hebt gezien. Wil je met hen nog wel contact, interesseren ze je nog wel en wat zou je doen als je ze op straat tegenkwam?
– Het kan verslavend werken. Aan jou de keuze of dat een vervelende of juist prettige “verslaving” is.

Kortom: Denk na voor je iets publiceert!

Over Facebook
Facebook werd in 2004 gelanceerd als digitale versie van het “studenten smoelenboek”. Het studentenjaarboek wordt in de verenigde Staten “Facebook” genoemd en daarmee is gelijk de naam verklaard. Mark Zuckerberg is de geestesvader van de site. Na een voorzichtige start is de site in korte tijd explosief gegroeid van studentennetwerk tot internationaal sociaal netwerk voor iedereen. In principe moet je 13 jaar zijn om een profielpagina aan te maken.

Facebook is in een paar jaar marktleider geworden en is een economische factor van formaat. Facebook wordt door veel bedrijven gebruikt om contact te leggen met haar consumenten en klanten. Veel van de reclamegelden gaan zitten in activiteiten op sites als Facebook.

Facebook haalt helaas ook regelmatig negatief het nieuws. Veel mensen geven heel veel informatie bloot op Facebook. Informatie die voor adverteerders en bedrijven erg interessant is. Facebook heeft inkomsten nodig en vindt het natuurlijk interessant om deze informatie te verkopen. Uiteraard zijn er wettelijke regelingen die dat tegen gaan, maar af en toe neemt Facebook beslissingen die niet altijd goed vallen. Daar komt gelijk een hoop protest op en doorgaans worden dat soort beslissingen snel teruggedraaid. Toch is het goed om op je hoede te zijn en goed na te denken welke informatie je prijsgeeft.

Twee bronnen die je met het instellen van je privacygevoelige gegevens helpen:
Consumentenbond
– De gids “Veilig Facebook voor iedereen

Hoe werkt Facebook
Facebook is een sociale netwerksite. Alles draait om het leggen en onderhouden van contacten. Contacten met vrienden, kennissen, familie dichtbij en ver weg, bedrijven, verenigingen, merken noem maar op. Het gaat dus om “contact”, om jou, wat jij doet en met wie je dat deelt.

Kort door de bocht werkt Facebook als volgt.
1. Je maakt een profiel aan op Facebook. Je geeft informatie over jouw persoon, wie ben je, wat doe je en wat interesseert je.
2. Je zoekt naar mensen de je kent, stuurt hen een verzoek om jullie profiel aan elkaar te koppelen. Stemt de ander toe dan ben je “vriend”. Samen met andere Facebookgebruikers met we je contact hebt gelegd vorm je jouw eigen sociale netwerk.
3. Je geeft op jouw profiel aan wat je met wie wilt delen. Je hebt in grote mate zeggenschap over wat je met wie deelt. Hierdoor ben je in staat per onderdeel jouw privacy te waarborgen. Je kunt kiezen om alle gegevens aan iedereen te tonen, maar je kunt ook instellen dat je jouw gegevens alleen met jouw vrienden wilt delen.
4. Vanaf nu kan je berichten op jouw profiel plaatsen. Dit noemen we een “statusupdate”. Jouw vrienden krijgen de berichten te zien in hun nieuwsoverzicht en kunnen daar weer op reageren. Hun reacties zijn ook weer door jou en jouw vrienden te lezen. Je kunt ook privéberichten naar elkaar sturen.

Pagina
Bedrijven mogen geen Facebookprofiel aanmaken, dat is alleen toegestaan aan personen. Bedrijven kunnen wel een pagina maken. Een pagina is een profiel van een bedrijf met informatie over het bedrijf. Vind je een bedrijf of instantie leuk, omdat ze dingen maken die jou aanspreken, dan kan je “fan worden”. Wanneer een bedrijf dan een bericht plaatst, wordt die ook getoond in jouw nieuwsoverzicht. Bedrijven willen op deze manier in dialoog gaan met hun klanten om van het te weten te komen wat zij van hun producten vinden.

Vind ik leuk / Like
Op veel websites vind je een “vind ik leuk”-knop onder berichten. Wanneer je op deze knop klikt en inlogt met je Facebookprofiel, dan plaats je een link naar het bericht op jouw prikbord. Het is als het ware een aanbeveling aan jouw vrienden dat je het bericht, een liedje, een boek of een bedrijf interessant vindt en dat het wellicht ook interessant is voor jouw vrienden.

Het begrip “vrienden”
Facebook is dus een sociaal netwerk en in een sociaal netwerk draait het om het leggen van contacten. Facebook noemt deze contacten “Vrienden” (Friends). Het begrip “vriend” kan in dit kader wellicht tot verwarring leiden. Vriendschap staat traditioneel voor een nauwe band tussen mensen, waarbij vertrouwen en onderlinge raakvlakken een belangrijke rol spelen. Het begrip “Vriend” wordt in sociale netwerken gebruikt om aan te duiden dat je contact hebt gelegd met een persoon, wiens profiel je aan jouw profiel hebt gekoppeld en wiens berichten jij volgt. Die vrienden kunnen net zo goed familieleden, vage kennissen, collega’s of beroemdheden zijn. In het offline leven kennen we dus vele begrippen voor de relatiesoorten die men heeft, bij sociale netwerken spreekt men alleen over “Vrienden”

Een begrip dat sinds enkele jaren zeer populair is geworden is “ontvrienden”. je kunt namelijk ook de vriendschap opzeggen en de koppeling tussen jouw Facebookprofiel en die van de ander verwijderen. Je krijgt dus geen berichten van deze persoon meer te zien en vise versa. Dit wordt ook wel “ontvolgen” genoemd.

Facebook staat bol van de termen. Een overzicht met uitleg vind je op deze pagina.

Google+
Google is in 2011 begonnen met een eigen sociale netwerksite Google+. Misschien ben je het al tegengekomen toen je je Google-Account aanmaakte of tijdens het gebruik van Googlediensten als Picasa of YouTube. Aanvankelijk werd Google+ gezien als de concurrent van Facebook, maar Google zelf houdt het erbij dat het niet is te vergelijken met het grootste en populairste sociale netwerk ter wereld. Veel meer is het een platform voor mensen die een Google account hebben en die via Google dingen met elkaar delen. Een belangrijk voordeel van de site is dat je beter in staat bent te bepalen aan wie je jouw berichten stuurt. Meer informatie over Google+ vind je op de helppagina’s van Google+

Voor senioren bestaat een aantal initiatieven in Nederland. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op 50Plusser.

Zakelijk netwerken
Voor werkenden en werkzoekenden is de site Linkedin gelanceerd. Met deze site leggen mensen een zakelijk netwerk aan. Het principe van Facebook en Linkedin is eigenlijk gelijk. De focus van Linkedin ligt echter op de zakelijke kant, je verbindt je op basis van je werk, het bedrijf waar je werkt en/of de baan die je zoekt.

Een aantal toepassingen van Linkedin.
– Onderhoud contact met (oud-)collega’s maak gebruik van de kennis en expertise van mensen die je kent en vertrouwt.
– Mensen uit jouw netwerk kunnen je een aanbeveling (recommendation) geven en vice versa.
– Kom in contact met interessante opdrachtgevers of experts via de contacten van de mensen uit jouw netwerk.
– Discussieer mee in onderwerpsgroepen samen met andere geïnteresseerden en experts.
– Zoek naar vacatures of geef aan dat je werk zoekt.
– Volg bedrijven en blijf op de hoogte van ontwikkelingen en vacatures.

Ontdekoefening
1. Het staat je natuurlijk vrij om lid te worden van een sociaal netwerk. Als je het wilt, maak dan een account op één (of meer) van de sociale netwerken. Wij doen Facebook en Linkedin als suggestie, maar als je liever Google+ wilt ontdekken, ga je gang. Ga op zoek naar kennissen en sluit vriendschap. Dat gaat nog eenvoudiger dan in het echte leven.

Extra oefening bij Facebook (optioneel)
1. Zoek op Facebook naar de pagina van jouw plaatselijke bibliotheek en wordt fan.
2. Schrijf een reactie onder een artikel op de Facebookpagina van de bibliotheek.
3. Vind een bericht op de Facebookpagina van de bibliotheek leuk door op “Vind ik leuk” te klikken. Zoek eens naar een site waar deze knop ook te vinden is en klik die eens aan om te zien wat er op jouw pagina gebeurt. Je kunt het bericht altijd weer verwijderen.

Schrijf een stukje over je ervaringen. Wat kan je er allemaal doen, welke mogelijkheden zie je voor jezelf? Meld je je nergens aan, geef dan in een blogbericht aan waarom je geen lid wilt worden van een sociale netwerksite. Geen enkele schande.

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *